Kesäsesonki lähestyy ja nyt on viimeinen hetki tarkistaa, että matkailijat löytävät helposti Himos-Jämsän palvelujen pariin. Ilmaisen Google Business Profile -työkalun hyödyntäminen on yksi tehokkaimmista keinoista tavoittaa potentiaalisia asiakkaita. Joko sinulla on GBP hallussa?

Tässä blogissa keskitymme siihen, kuinka matkailija hyödyntää Google Maps -karttapalvelua. Asiakaslähtöisen näkökulman kautta on helpompi ymmärtää, miksi on tärkeää pitää GPS erittäin hyvin ajan tasalla. Fakta on se, että paikkatiedosta tulee yhä tärkeämpi osa markkinointia. Jos yritys ei näy edustavasti Google Mapsissa, se ei ole olemassa matkailijalle. Ota siis haaste vastaan ja tarkista omat tietosi Google Business Profile -tililläsi.

 

Suosituimmat tavat, joilla matkailijat käyttävät Google Mapsia:

Google Maps on matkailijoille tehokas apuväline, joka auttaa suunnittelemaan matkoja, löytämään uusia paikkoja ja palveluja sekä liikkumaan helposti kohteessa.

 

  1. Kohteiden ja palvelujen löytäminen

Matkailijat käyttävät Google Mapsia löytääkseen ravintoloita, kahviloita, nähtävyyksiä, palveluja, majoitusta ja muita kiinnostavia paikkoja. He voivat hakea tiettyjä paikkoja nimeltä tai etsiä tietyillä avainsanoilla, kuten ”ravintolat jämsä”. Google Business Profile -tiedot kertovat muun muassa yrityksen nimen, osoitteen, puhelinnumeron, aukioloajat ja arvostelut.

  1. Reittien suunnittelu

Google Mapsia käytetään ahkerasti myös reittien suunnitteluun. Matkailija suunnittelee matkareitin ja etsii samalla haluamiaan palveluja sekä piipahduskohteita reitin varrelta. Google Business Profile -tiedot integroituvat Google Mapsiin, joka näyttää kohteet kartalla. Ominaisuus on erittäin hyödyllinen jos paikkakunta ei ole entuudestaan tuttu.

  1. Arvostelut ja suosittelut

Matkailija haluaa onnistuneen reissun, joten hän perehtyy Googlen tarjoamiin arvosteluihin ja tekee päätöksensä. Arvostelut auttavat saamaan käsityksen paikan kiinnostavuudesta ja asiakkaiden kokemuksista. Positiivisilla arvosteluilla on yllättävän suuri painoarvo valinnassa. Yrityksen kannattaa huomioida myös vähemmän mairittelevat arvostelut ja palautteet, koska ne auttavat kehittymään ja parantamaan asiakaskokemusta.

  1. Kuvat ja videot

Kuvat ja videot kertovat enemmän kuin sanat. Ne ovat kiistatonta todistusaineistoa, jotka ilmentävät tunnelmaa ja antavat lupauksen palvelusta. Laatua viestivät kuvat houkuttelevat ja saavat innostumaan, huonot kuvat voivat vaikuttaa päinvastaisesti. Erityisesti matkailijaa kiinnostaa, miltä tilat, miljöö ja ruoka-annokset näyttävät. Hyvä brändi tekee aina positiivisen vaikutuksen. Siksi omalle GBP-tilille kannattaa tallentaa useita hyviä omia kuvia, jotka täydentävät asiakkaiden ottamia kuvia.

  1. Vuorovaikutus ja varaukset

Matkailija voi kysyä lisätietoja palveluntarjoajalta suoraan Googlen kautta. Se on yritykselle erittäin hyvä palvelukanava oikein käytettynä. On ehdottoman tärkeää, että kysymyksiin vastataan. Google kehittyy kovaa vauhtia ja siihen tulee jatkuvasti uusia toiminnallisuuksia. Googlen kautta on mahdollista tehdä vaikkapa pöytävaraus ravintolaan tai varata majoitus ja muut matkailuun liittyvät palvelut. Kätevää.

 

Tässä oli muutamia esimerkkejä siitä, kuinka matkailija hyödyntää Google Maps -karttapalvelua. Mutta nyt haasteeseen.

Google Business Profile -tilisi on tärkeä tiedonlähde, joka jakaa tietoja eri paikkoihin. Tarkista tilisi tiedot ja ajantasaisuus. Mitä täydellisemmät tiedot, sitä parempi. Ainakin seuraavat perustiedot tulee olla kunnossa.

  • Yrityksen nimi
  • Osoite
  • Puhelinnumero
  • Linkki verkkosivulle
  • Toimialat (Valitse toimialat, jotka kuvaavat parhaiten yrityksesi toimintaa. Tämä auttaa asiakkaita löytämään yrityksesi, kun he etsivät tiettyjä palveluja.)
  • Aukioloajat
  • Kuvat (Lisää useita laadukkaita kuvia yrityksestäsi, tiloistasi ja tarjoamistasi palveluista.)

 

Vinkki:

Mene Googlen Mapsiin ja laita hakusanaksi oma palvelualasi ja paikkakunta (esim. ”majoitus jämsä”). Näin voit tarkastella matkailijan silmin, mitä tietoja hän löytää ja onko sinun yrityksesi siellä esillä täydellisin tiedoin.

Lisätietoa:

  • Google Business Profile -työkaluun liittyviä ohjeita löydät esimerkiksi täältä >>
  • GBP-työkalussa on myös erinomaisia analytiikkatyökaluja, joiden avulla voit seurata profiilisi suorituskykyä. Tiedot voivat auttaa sinua parantamaan profiiliasi ja tehostamaan markkinointitoimenpiteitäsi. Katso Google Business Profilen analytiikan opasvideo tästä >>

Paikkatieto on tehokas työkalu, jolla on valtava potentiaali mullistaa matkailualaa tulevaisuudessa. Panosta siis löydettävyyteen, niin olet mukana kehityksessä. Aloita Google-tiedot kuntoon -haaste jo tänään!

Jaa