Vaikuttajamarkkinointi on tänä päivänä yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa yleisöä ja rakentaa brändiä kiinnostavalla tavalla. Tässä blogikirjoituksessa jaamme sinulle vinkkejä, jotka auttavat toteuttamaan vaikuttajamarkkinointia hallitusti ja tavoitteellisesti.

Vaikuttajamarkkinointi on yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa. Sopiva vaikuttaja edistää yrityksesi tavoitteita omalla persoonallisella tavallaan. Vaikuttajamarkkinointi voi olla esimerkiksi tunnettuuden lisäämistä, brändimielikuvan rakentamisesta, liikenteen ohjaamista verkkosivuillesi tai uuden tuotteen tai palvelun lanseeraamista. Vaikuttajamarkkinointi on kuitenkin muutakin kuin mainostamista. Parhaimmillaan se on strategista ja pitkäjänteistä yhteistyötä, joka perustuu molemminpuoliseen arvostukseen, luottamukseen ja hyötyyn. Onnistuakseen vaikuttajamarkkinointi vaatii suunnittelua, seurantaa ja analysointia.

 

1. Määrittele tavoitteet ja mittarit

Yksi vaikuttajamarkkinoinnin suurimmista sudenkuopista on se, että sen vaikuttavuutta ja onnistumista ei mitata. Ennen kampanjan aloittamista on tärkeää määritellä selkeät tavoitteet ja mittarit, joiden avulla voit arvioida kampanjan onnistumista. Ne voivat olla sekä määrällisiä että laadullisia. Haluatko esimerkiksi lisätä brändin tietoisuutta, kasvattaa myyntiä tai saada lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tavoitteiden ja mittareiden asettaminen auttaa valitsemaan sopivan vaikuttajan, kanavat ja sisällöt. Ole realistinen tavoitteiden asettamisessa ja seuraa niiden saavuttamista kampanjan aikana.

 

2. Valitse sopiva vaikuttaja

Vaikuttajan valinta on yksi tärkeimmistä tekijöistä onnistuneessa vaikuttajamarkkinoinnissa. Mieti tarkasti, millainen kohdeyleisö sinulla on, ja valitse sen pohjalta vaikuttaja, jonka arvot, kiinnostuksen kohteet ja yleisö ovat linjassa brändisi ja tavoitteidesi kanssa. Vaikuttajan valinnassa kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa siihen, kuinka vaikuttajan sisällöt ja tyyli sopivat yrityksellesi. Hyvä vaikuttaja on aito ja uskottava, hän innostaa ja sitouttaa seuraajiansa. Lisäksi vaikuttajan työn tulee huokua laatua; sisällöt ovat huolellisesti tehtyjä, ne ovat kiinnostavia, hyödyllisiä ja julkaisutahti on aktiivinen. Vaikuttajan valinnassa ei kannata tuijottaa pelkästään seuraajamäärään, vaan enemmänkin seuraajien laatuun ja sitoutumiseen. Monesti pienemmillä vaikuttajilla on tiiviimpi ja vuorovaikutuksellisempi suhde yleisöönsä. Ennen kuin sitoudut yhteistyöhön vaikuttajan kanssa, tee perusteellinen taustatutkimus ja punnitse erilaisia vaihtoehtoja.

 

3. Tee yhteistyösopimus ja briiffaa hyvin

Vaikuttajamarkkinointi perustuu siihen, että vaikuttajalla on luovaa vapautta tuottaa sisältöä omalla tyylillään. Anna hänelle tilaa ilmaista itseään ja brändisi viestiä omalla ainutlaatuisella tavallaan. Tämä auttaa luomaan aitoa, persoonallista ja vaikuttavaa sisältöä, joka resonoi yleisön kanssa. Vaikuttajayhteistyön alussa on hyvä tehdä kirjallinen yhteistyösopimus, joka määrittelee yhteistyön sisällön. Sopimuksessa kannattaa määritellä muun muassa sisältöyhteistyön kohderyhmät, pääviestit, kanavat ja sisältöjen muodot ja määrät eri kanavissa sekä julkaisuajankohdat. Voit myös antaa muuta hyödyllistä taustatietoa, jotta vaikuttaja osaa jakaa oikeaa faktatietoa yleisölleen. Yhteistyösopimuksessa on myös kuvaus korvauksesta, mikä voi olla rahallinen korvaus tai muut etuus, kuten tuote tai palvelu.

 

4. Tarkista sisällöt etukäteen

Vaikuttajalla on usein enemmän kuin yksi kanava, joihin hän tuottaa sisältöä. Suosittuja kanavia ovat esimerkiksi Instagram, Facebook, YouTube, TikTok ja blogit. Jokaisella alustalla on omat erityispiirteensä, kuten kohderyhmät, formaatit ja tyylit. Kaikki kanavat eivät välttämättä ole sinulle tuttuja, joten sinun on luotettava vaikuttajan ammattitaitoon. Vieras henkilö ei kuitenkaan välttämättä osaa kertoa aiheestasi kaikkia yksityiskohtia oikein, joten sinun kannattaa olla tarkkana. Hyvällä briiffauksella vältät pahimmat mainehaitat. Kannattaa myös sopia, että saat vaikuttajan sisällöt tarkistettavaksi ennen julkaisua. Siten voit varmistua, että kaikki sujuu ilman ikäviä yllätyksiä.

 

5. Seuraa ja analysoi kampanjan tuloksia

Hyvässä vaikuttajayhteistyössä syntyy positiivisia ja mitattavia tuloksia. Kampanjan seuranta ja analysointi ovat elintärkeitä vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen kannalta. Tarkkaile kampanjan suorituskykyä seuraamalla esimerkiksi sivustoliikennettä, seuraajien kasvua ja konversioita. Sovi jo yhteistyön alussa vaikuttajan kanssa, että hän toimittaa sinulle omien kanaviensa analytiikasta kampanjayhteenvedon. Tee laajempi analyysi kampanjan lopuksi ja kokoa opit. Tämä auttaa sinua parantamaan tulevia kampanjoita ja optimoimaan markkinointistrategiaasi.

 

Tästä linkistä löydät esimerkkejä vaikuttajasisällöistä sekä vaikuttajamarkkinoinnin käsikirjan, joka antaa konkreettisia ohjeita toteutukseen. Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä. Sitten vaan rohkeasti testaamaan vaikuttajayhteistyötä!

Jaa