Uutta kilpailukykyä Himos-Jämsän matkailuun -hanke päättyi vuoden 2023 lopulla. Nyt on aika esitellä tuloksia. Hankkeen keskeisenä tavoitteena oli edistää Himos-Jämsän matkailun vetovoimaisuutta ja tukea matkailuyritysten kilpailukyvyn kehittymistä. Toimenpiteissä keskityttiin muun muassa tuotteistukseen, digitaalisen osaamisen kehittämiseen, markkinointiin sekä matkailupalvelujen näkyvyyden parantamiseen digitaalisissa kanavissa. Alla on linkkejä hankkeessa syntyneisiin tuotoksiin, joita voit hyödyntää omassa työssäsi.

 

Tiedolla johdettu Himos-Jämsä

Hankkeessa teetettiin aluetalousvaikutusten selvitys, jonka tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ja tietoisuutta matkailuelinkeinon merkityksestä Himos-Jämsälle. Selvityksen osa-alueita olivat mm. aluetalouden vaikutusten selvitys, matkailun kehityksen arviointi, tulevaisuuden skenaarioiden kuvaaminen sekä ennuste- ja arviointimallien luonti. Myös tiedolla johtamisen prosessia ja raportointiympäristöä jatkokehitettiin johtamisen tueksi. Lisäksi opastettiin ja aktivoitiin yrityksiä hyödyntämään saatavilla olevaa dataa ja ymmärtämään sen rooli liiketoiminnan kehittämisessä.

Linkkejä tuotoksiin:

Himos-Jämsän aluetalousvaikutusten selvitys

Opasvideo: Datan merkitys johtamisessa

Opasvideo: Google Analytics

Opasvideo: Google Business Profile

Opasvideo: Meta Analytics

 

Vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen ja pilotointi

Vaikuttajamarkkinoinnin kehittämisellä rakennettiin vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin strategia ja toimintamalli, jotka tukevat Himos-Jämsän markkinointia sekä alueen yhteismarkkinointia. Tavoitteena oli rakentaa selkeä toimintamalli, jonka avulla Jämsän kaupungin sekä yritysten vaikuttajamarkkinoinnista saadaan tavoitteellista, koordinoitua ja hallittavaa. Hankkeessa tehtiin myös vaikuttajamarkkinoinnin pilotointeja, joilla testattiin vaikuttajayhteistyötä käytännössä. Tuotoksena oli vaikuttajamarkkinoinnin käsikirja, joka antaa kattavan ohjeistuksen vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen. Vaikuttajayhteistyön sisältöjen sekä muiden Himos-Jämsän matkailua tukevien artikkeleiden ja tarinoiden kautta saatiin esiin kyliä, matkailukohteita ja palveluja.

Linkkejä tuotoksiin:

Vaikuttajamarkkinoinnin strategia

Vaikuttajamarkkinoinnin käsikirja

Lähiömutsi-blogikirjoitus

Kohteena maailma -blogikirjoitus

Kohteena maailma -vieraskynäkirjoitus himosjamsa.fi-sivustolla

Appa matkustaa -blogikirjoitus 1

Appa matkustaa -blogikirjoitus 2

Appa matkustaa -vieraskynäkirjoitus himosjamsa.fi-sivustolla

Ihanasti pihalla -vieraskynäkirjoitus himosjamsa.fi-sivustolla

Eräopas Ilkka Talven vieraskynäkirjoitus himosjamsa.fi-sivustolla

VIDEO: Vaikuttajamarkkinoinnin strategia, käsikirja ja pilotit (asiantuntijan esitys)

 

Tapahtumamarkkinoinnin kehittäminen

Hankkeessa kehitettiin tapahtumamarkkinoinnin strategia ja toimintamalli, jonka tarkoitus on edistää Himos-Jämsän alueen yhteismarkkinointia, ympärivuotista kiinnostavuutta ja bränditavoitteiden toteutumista. Tavoitteena oli saada aikaan selkeitä ohjeita, joita eri toimijoiden on helppo hyödyntää tapahtumasuunnittelussa. Samalla haluttiin selkeyttää kaupungin sisäisäisiä sponsoroinnin ja avustusten käytäntöjä. Tapahtumamarkkinoinnin toimenpiteisiin liittyi myös Secto Rally Finland -tapahtuma, jossa pilotointiin tapahtumasuunnittelua ja rallien päätöspäivää Himoksella.

Linkki tuotokseen:

Tapahtumamarkkinoinnin strategia ja toimintamalli

80 tapahtumaideaa

VIDEO: Tapahtumamarkkinoinnin strategia ja toimintamalli (asiantuntijan esitys)

 

Himos-Jämsän palvelutarjonnan tuotteistuksen ja digitaalisen ostettavuuden kasvuohjelma

Hankkeen toimenpiteenä toteutettiin matkailu- ja palveluyrityksille suunnattu kasvuohjelma. Tavoitteena oli vahvistaa matkailutoimijoiden yhteistyötä, tuotteistusosaamista sekä digitaalisia markkinointivalmiuksia, ja hakea sitä kautta kasvua alueen matkailuliiketoimintaan kotimaisilta ja kansainvälisiltä markkinoilta. Kasvuohjelma sisälsi kaikille alueen matkailualan yrityksille avoimia teemaluentoja/työpajoja sekä yrityskohtaista valmennusta kasvuhakuisille yrityksille. Kasvuohjelma toteutui hyvin ja yrityskohtaisiin valmennuksiin osallistui 14 yritystä. Tuotteistuksen ja digitaalisen ostettavuuden teemat kiinnostivat ja ne koettiin tarpeellisina. Valmennusten aikana syntyi konkreettisia tuloksia, jotka liittyivät liiketoiminnan strategisiin linjauksiin, uusiin tuotteisiin/palveluihin, verkkosivuston/verkkokaupan kehitykseen ja markkinoinnin sekä myynnin haltuunottoon. Työpajoissa syntyi myös idea-aihioita yritysten yhteisille palveluille.

 

Tietoa hankkeesta

Uutta kilpailukykyä Himos–Jämsän matkailuun -hankkeen tavoitteena oli toteuttaa toimenpiteitä, jotka edistävät keväällä 2022 valmistunutta Himos–Jämsän matkailustrategian toimeenpanoa. Hankkeella tuettiin pk-yritysten uudistumista, kestävää kasvua ja kansainvälistymistä sekä rakennettiin vetovoimaista Himos–Jämsän matkailualuetta. Hanke toteutettiin 1.6.2022–31.10.2023. Sen kokonaisbudjetti oli 302 310 euroa, josta 80 % oli Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta, Jämsän kaupungin osuus 20 %. Tuki oli Keski-Suomen liiton ja Pirkanmaan liiton myöntämää rahoitusta.

 

Projektipäällikkö: Nina Lehtomäki, nina.lehtomaki@jamsa.fi

 

Jaa