Matkailun vastuullisuus näkyväksi Keski-Suomessa hanke
Matkailun vastuullisuus näkyväksi Keski-Suomessa -hankkeen tavoitteena on vastuullisuuden tuominen näkyväksi Keski-Suomen matkailualueella, matkailuyrityksissä ja luontokohteissa ensisijaisesti matkailijoille ja matkanjärjestäjille ja toissijaisesti paikallisilla ja medialle, matkailualueen elinvoiman varmistamiseksi. Hanke toteutettiin yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa, joka toimii osatoteuttajana mm. kyberturvallisuuteen liittyvissä teemoissa.
Yhteistyössä on ollut mukana yhdeksän kuntaa (Hankasalmi, Joutsa, Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Keuruu, Konnevesi, Muurame, Saarijärvi) ja kehitysyhtiö Witaksen alue tukemassa Keski-Suomen kestävän matkailun kehittämistä ja alueen kilpailukyvyn säilyttämistä. Jokaisesta kunnasta on valittu mukaan pilottiyritys ja alueen matkailutoimijoita valmennetaan vastuullisuuden eri teemoista. Pilottiyritykset: HimosLomat Oy, Keurusselkä Hotels Oy, Konneveden Kosket/Kellankosken Voima Oy, Piispalan kokous- ja hyvinvointipalvelut Oy, Puuhapuisto Veijari/Kurun Lomasaari Oy, Ranta-Keurula, Riihivuoren Rinteet Oy, Tampinmylly, Tavolo Bianco Oy, Villi Peura Oy sekä Leivonmäen kansallispuisto pilottikansallispuistona Metsähallituksen kanssa.
Hankkeen tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on nimensä mukaisesti vastuullisuuden näkyväksi tekeminen Keski Suomen matkailualueella ( destinaatiotaso ), matkailuyrityksissä ja luontokohteissa ensisijaisesti matkailijoille ja matkanjärjestäjille ja toissijaisesti paikallisille ja medialle matkailualueen elinvoiman varmistamiseksi. Budjetti 240 000€. Toiminta aika 12/2020 12/2021.
1.vastuullisen ja kestävän matkailualueen identiteetti ja viestintätyyli
Miten viestiä vastuullisista teoista ja vastuullisuudesta asiakkaille ja matkanjärjestäjille? Yhteistyössä pilottiyritysten kanssa, ammattilaistenohjaamana, luodaan ja testataan viestintätyyli, alueen tarina. Edistetään alueen ja yritysten löydettävyyttä kestävän matkailun kohteena.
2. luontokohteiden kestävyys ja kilpailukyky
Mitä vastuullisuudesta voisi upeissa kansallispuistoissamme viestiä? Pilotissa on mukana yksi kansallispuisto Keski Suomesta ja tavoitteena viestiä asiakkaalle uudella rikastetulla tavalla. Tuotoksina mm. AR toteutukset, tarinat ja kyltit.
3. yritysten ja matkailualueen kyberturvallisuus.
Mitä matkailuyrityksen tulisi tietää kyberturvallisuudesta? Mitkä toimenpiteet ainakin tulee löytyä Check listalta? Valmennusten ja opastusvideoiden avulla tulokset levitetään laajalti käyttöön.
Mitä minä edellä
Mitä minä edellä – Keski-Suomen matkailualueen vastuullisuusviestinnän käsikirja esittelee matkailualueen vastuullisuusviestinnän tyyliä ja äänensävyä sekä tarjoaa käytännön vinkkejä arjen tekemiseen. Matkailijat ja yhteistyökumppanit tekevät valintoja arvopohjaisesti ja haastavat matkailualan yrittäjät tulevaisuudessa vielä näkyvämmin kertomaan yrityksen taustalla vaikuttavista arvoista. Työkaluja vastuullisuuteen ja viestintään-oppaasta löytyy kestävyyden huomioimiseen työkalut, joiden avulla voi ottaa ensimmäiset askeleet kohti kestävää kehitystä, vastuullista toimintaa ja siitä viestimistä.
Vastuullisuuskoulutuksia
Hankkeen materiaalit